Tomi Kinnarin Aalto-yliopistossa laatima, vuonna 2013 valmistunut, tietojärjestelmätieteen pro gradu -tutkielma, Open data business models for media industry – Finnish case study, kartoittaa laajan kenttätutkimuksen avulla avoimen datan tarjoamia mahdollisuuksia mediayhtiöille. Työ analysoi ensin 15 avoimen datan edelläkävijäyrityksen ansaintamallit sekä yleisen arvoverkon, jossa yritykset toimivat. Tämän jälkeen edelläkävijöiltä kerätyt löydökset tulkitaan mediayhtiöiden näkökulmasta.
Tutkielman mukaan avoimen datan toimiala on Suomessa edelleen varhaisessa vaiheessa, mutta ensimmäisiä merkkejä kaupallisesta menestyksestä on kuitenkin nähtävissä. Yritykset voidaan jakaa viiteen profiiliin, jotka yhdessä muodostavat avoimen tiedon arvoverkon:
- datan analysoijat
- raakadatan käsittelijät
- loppukäyttäjän käyttökokemuksen tarjoajat
- kaupalliset datan avaajat
- tukitoiminnot ja konsultointi
Media-alalle Kinnarin tutkielma löysi kolme mahdollisuutta hyödyntää avointa dataa: 1) käyttää avointa dataa datajournalismin lähteenä, 2) hyödyntää kolmansien osapuolten tekemiä visuaalisia tai numeerisia analyysejä uusien artikkeleiden innoittajana ja sisältönä ja 3) tavoitella kustannussäästöjä joukkoistamalla oman tiedon analysointia ja uusien käyttöliittymien luontia.
Aihetta käsitellään myös TIVIT:in (Digile) next Media -tutkimusohjelman raporteissa:
- Pauliina Lehtonen (2011). Open data in Finland – Public sector perspectives on open data. (pdf)
- Tomi Kinnari, Juho Lindman, Matti Rossi (2012). New Value Network Profiles for Open Data. (pdf)
- Tomi Kinnari, Juho Lindman, Matti Rossi (2012). Detailed Sample Profiles of Finnish Open Data Companies. (pdf)
- Minna Rapeli (2013). International Open Data Ecosystem Benchmarking Study. (pdf)
Tietovarannot on tällä hetkellä toinen Digilen avainteemoista.
SeuraaJaa